
معرفی آئودی کیو 5 2000 توربو
آئودی کیو 5 2000 توربو از پرطرفدارترین خودروها در بازار است که همرده با شاسی بلندهای بیامو حساب شده و محبوبیت بهاندازه بنز در اروپا دارد. این خودرو به مدت نه سال یعنی بین سالهای دوهزاروهشت تا دوهزاروهفده بهصورت مداوم تولید میشد و بعد از 2017 نسل جدید این ماشین آلمانی به بازار آمده و خریداران زیادی دارد.
ویژگی اصلی نسل جدید آئودی 5، یعنی آئودی کیو 5 2000 توربو این است که با دوموتور دیزلی و بنزینی به فروش میرسد. موتور دیزلی یک نوع موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده شده. این موتورها بدون نیاز به یک جرقه الکترونیک میتوانند ماده سوختنی را شعلهور کنند. این نوع موتور نیروی بیشتری تولید کرده و مصرف کمتری هم دارند. موتورهای بنزینی معمولا از کاربراتور استفاه میکنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط میکند. سوخت دیزل سنگینتر و روغنیتر است و نسبت به بنزین دیرتر تبخیر میشود.
تولید کننده
شرکت تولید کننده آئودی یک تولیدکننده خودروهای لوکس است. دفتر این شرکت در شهر اینگولشتات قرار گرفته و این ماشینها در کارخانههایی که در هشت کشور اروپائی برپا شدهاند تولید میشوند. پیشینه آئودی به صدوده سال پیش یعنی سال 1909 باز میگردد. در دهه شصت میلادی آئودی به یکی از زیرمجموعههای فولکس واگن تبدیل شد و حالا در بین خودروهای بنز و بیامو از آن به عنوان لوکسترین خودروهای جهان یاد میشود.
نوع موتور
موتور این خودرو 4 سیلندر با حجم 2000 سیسی و اسب بخار 220 همراه با توربو شارژ است. آئودی کیو 5 2000 توربو در ایران به دلیل ویژگیهای ظاهری و نوع موتور پرطرفدار است. موتور خودرو در جلو اتوموبیل قراردارد. شتاب ۰تا۱۰۰ کیلومتر این خودرو در ساعت 8.2 ثانیه و حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت است. تعداد سوپاپها هم 16 عدد و نوع آرایش قرارگیری سیلندرها خطی مستقیم است.
مشخصات بدنه آئودی کیو 5 2000 توربو
بدنه آئودی کیو 5 2000 توربو از نوع کراسآوور است. کراس اوورها ساختار کوچکتری نسبت به خودروهای شاسیبلند داشته و با توجه به نوع موتورهای آنها و پیشرانه بهینهتر از مصرف سوخت پائینتری برخوردار است. این نوع از خودرو به دلیل به صرفهتر بودن نسبت به شاسیبلندها از اواسط دهه نودمیلادی پرطرفدار شدند.
وزن آئودی کیو 5 2000 توربو 1850 کیلوگرم است و به اندازه 5 سرنشین ساخته شده. ابعاد لاستیکهای جلو R20 225/45 و لاستیکهای عقب R20 225/45 است.
ظرفیت باک 75 لیتر، طول خودرو 4.46 متر و عرض آن 1.91 و همچین ارتفاع آن 1.62 است.
مشخصات جعبه دنده
نوع جعبه دنده این خودرو اتوماتیک تیپ کرونیک است که آن را به یک خودروی محبوب تبدیل کرده. تیپ تروینیک انقدر قدرتمند است که حتی این اجازه را به رانندگان میدهد که بتوانند با خودرو اتوماتیک خود در مسابقات اتومبیل رانی هم شرکت کنند. به اعتقاد بسیاری تیپ ترونیک یک انقلاب بزرگ در صنعت مسابقات اتومبیل رانی هم هست، که باعث شده شرکت کنندگان رالیها و مسابقات محلی در سراسر دنیا حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.
تیپ ترونیک در حقیقت سیستم حرکتی تسمههای جعبه دنده است که به راننده اجازه میدهد که در زمان کنترل و هدایت نیرو توسط سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو، ضریب دنده خودرو را به راحتی کم یا زیاد کند. تیپ ترونیکهای امروزی بسیار دقیقتر شده اند و بااتصال یستمهای کامپیوتری خودروها و همگام با مابقی سیستمهای داخلی وارد عمل میشوند و در هنگام تعویض دنده توسط راننده به موتور خودرو هیچگونه فشاری وارد نمیکنند.
این خودرو هشت دنده در جلو دارد که در محل قرارگیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان آن است. سیستم انتقال قدرت موتور جلو چهارچرخ محرک است.
سیستم ترمز آئودی کیو 5 2000 توربو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو، دیسکی خنکشونده است. ترمز دیسکی خنک شونده به صورتی طراحی شده که با استفاده از جریان هوا، عملیات خنککنندگی سیستم ترمز رخ میدهد. این ترمزها از سال ۱۹۵۵ وارد صنعت خودروسازی شده و در ابتدا فقط برای اتومبیلهای مسابقهای و پرسرعت کاربرد دارند. دارای سیستم تهویه داخلی هستند. این امر باعث شده هوا بسیار سریعتر در بین ساختار دیسک ترمز جزیان پیدا کند و لنت و خود دیسک سریعتر خنک شوند. با گسترش جادهها و سفرهای جادهای و نیاز برای سرعت بیشتر، این سیستم وارد تمام بخشهای صنعت حمل و نقل شد. در واقع ترمز دیسکی خنک شونده برای خودروهایی استفاده میشود که معمولاً شتاب و سرعت بالایی دارند برای همین بسیار خوشایند دوستداران سرعت هستند.
زمانی که خودرو در سرعت بالا ترمز میکند، دمای دیسک ترمز تحت فشار نیروی اصطکاک لنت بالا میرود. حالا اگر دیسک به درستی خنک نشده باشد و خودرو دوباره ترمز کند، ممکن است کل سیستم ترمز خودرو دچار ایراد شده و خراب شود. کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که ترمزهای دیسکی خنک شونده توانستهاند تا حد زیادی این مشکل را رفع کنند. به این دلیل میتوان گفت این سیستم تأثیرات بسیار مثبتی در حوزه ایمنی خودروها داشته.
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب این آئودی دیسکی است. ترمز دیسکی گونهای از ترمز به حساب میآید که در آن، لنتهای ترمز، توسط پیستونی که درون کالیپر تعبیه شده، بر روی دوطرف دیسکی که به چرخ یا اکسل یا هردو متصل میشود، فشرده میشوند و عمل ترمزگیری، انجام میشود. این مجموعه، توسط نیروی مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی یا الکترومغناطیسی عمل میکند.
سیستم تعلیق و فرمان
سیستم تعلیق جلو آئودی کیو 5 2000 توربو مک فرسون است. اصلیترین وظیفهی سیستم تعلیق خودرو، نگهداری کل وزن خودرو و ایجاد تعادل میان بخشهای مختلف است. در سیستم مک فرسون، فنرها بهصورت مستقیم به کابین وصلند. این سیستم تعلیق، بهدلیل طراحی ساده، فرمانپذیری ایمن و همچنین سواری نرم و منعطف، طرفداران زیادی جذب کرده است. تعلیق عقب آن هم مستقل – جناقی دوگانه با فنراست.
فرمان خودرو برقی است. و استاندارد آلایندگی یورو 6 دارد. این آئودی ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا دارد و به همین دلیل یکی از امنترین خودروهای موجود در کلاس خود است.
برخی از امکانات رفاهی آئودی کیو 5 2000 توربو
آئودی کیو 5 2000 توربو دارای کیسه هوا برای راننده- سرنشین- جانبی و پرده ای است. سیستم تهویه مطبوع آن هم اتوماتیک دو نقطهای بوده و دارای مانیتور جلو، استراحتگاه برای دست در صندلی عقب، سقف شیشهای پاناروما و چراغهای LED به همراه مهشکن است. دوربین دید در شب و دوربین عقب و کروز کنترل هم از دیگر آپشنهای این خودروی لوکس است. همچنین این اتوموبیل قابلیت تشخیص صدای راننده را هم دارد.