تبلیغات

چگونه با بازاریابی دیجیتالی کسب و کار خود را دگرگون کنیم؟

این روزها نام بازاریابی دیجیتالی یا همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را بسیار می شنویم. چرا که روشی نوین برای فروش محصولات یا خدمات بوده و به راحت‌ترین شیوه‌ها در دسترس مشتریان قرار گرفته است. در واقع بازاریابی سنتی جای خود را به بازاریابی دیجیتال داده و از صاحبان کسب و کار می‌خواهد که برای عقب نماندن از قافله، خودشان را به روز کنند و به بازاریابی دیجیتال روی بیاورند. بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی دقیقا چیست؟

تعریف بازاریابی دیجیتالی

به نوعی از بازاریابی که از طریق روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی، چه به صورت آنلاین و چه غیرآنلاین صورت پذیرد، بازاریابی دیجیتالی می‌گوییم. بنابراین این نوع بازاریابی به رسانه‌های الکترونیکی یا اینترنت محدود نمی‌شود و از تمام ظرفیت‌های دنیای دیجیتال برای ارسال اطلاعات به مشتری استفاده می‌شود.

فواید استفاده از بازاریابی دیجیتالی در کسب و کار

با توجه به اینکه امروزه بهترین نوع بازاریابی، از نوع بازاریابی دیجیتالی است، این کار مزایایی دارد که درادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

بازاریابی دیجیتال

عدم وابستگی به مکان و زمان

در این روش از بازاریابی، هیچ محدودیتی در زمان و مکان وجود ندارد. مشتریان شما در هر شهری که باشند و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانند خرید کنند و به محصولات شما دسترسی داشته باشند. شما حتی می‌توانید با مشتریان خود در خارج از کشور هم ارتباط برقرار کنید و بستری فراهم کنید تا آن‌ها نیز بتوانند به محصولات شما دسترسی داشته باشند. در این صورت میزان فروش شما نسبت به بازار سنتی، چندین برابر بیشتر می‌شود.

دارای نتایج مشخص و قابل سنجش

فرض کنید یک بیلبورد در سطح شهر با تبلیغات کسب و کار شما وجود دارد. آیا می‌توانید تعداد افرادی که این بیلبورد را دیده‌اند را بشمارید؟ و یا فرض کنید تراکت‌هایی بین مردم پخش کرده‌اید. آیا می‌توانید تخمین بزنید که چند نفر از آن‌ها بدون نگاه کردن به آگهی تبلیغاتی شما، آن را دور انداخته‌اند؟ یکی از مزایای بزرگ بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی سنتی همین است. شما گزارش دقیقی از تعداد افرادی که آگهی شما را دیده‌اند، ایمیل تبلیغاتی شما را باز کرده‌اند یا روی لینک سایت شما کلیک کرده‌اند، دریافت می‌کنید. از این طریق می‌توانید دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید و تعیین کنید که بودجه‌ی کسب و کارتان به روش‌هایی از تبلیغات که برای شما بیشترین بازدهی را داشته‌اند اختصاص داده شود.

بازاریابی دیجیتال

ارتباط بیشتر

این روزها موبایل و اینترنت، اجزای جدانشدنی افراد هستند و این مسئله می‌تواند به سود شما تمام شود. چرا که دسترسی شما به مشتریانتان راحت‌تر صورت می‌گیرد. اینترنت بستری عالی برای ایجاد روابط مستمر و پایدار با مشتریان شما ایجاد کرده و شما راه‌های زیادی برای برقراری و حفظ این ارتباط در اختیار دارید. برای کسب رضایت بیشتر مشتری و جلب اعتماد او، می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که پس از خرید از سایتتان، برای مشتری ایمیل تشکر بفرستد. و یا با نظرسنجی آنلاین از مشتریان قبلی، می‌توانید کیفیت محصول یا خدمات خود را افزایش دهید.

کاهش هزینه‌ها

با کاهش نیروی انسانی و انجام کارها به صورت غیرحضوری، هزینه‌ای که می‌کنید کمتر شده و به این ترتیب می‌توانید با همان مقدار سود قبلی، قیمت محصولات خود را کاهش دهید. حتما در جریان هستید که هزینه‌های ناشی از اجاره یا خرید مکان فروش، لوازم و تجهیزات و باقی موارد مورد نیاز کسب و کار شما، چه هزینه‌ی هنگفتی برایتان دربر دارد. این کار در واقع یک بازی دو سر برد است. مشتری، محصول خود را با قیمت پایین‌تری می‌خرد و همچنین هزینه‌ی رفت و آمد به فروشگاه را نخواهد داد. کسب و کارها نیز هزینه‌هایی که بازاریابی سنتی روی دوش آن‌ها می‌انداخت را پرداخت نمی‌کنند.

بازاریابی دیجیتال

دسترسی به مخاطبین بیشتر

آیا می‌توانید حدس بزنید که تعداد کاربران ایرانی در اینترنت چه تعداد هستند؟ آمارها نشان می‌دهد که تعداد کاربران ایرانی در اینترنت از مرز 56 میلیون نفر گذشته است و این یعنی بیش از 70 درصد جمعیت ایران در اینترنت حضور دارند. پس با استفاده از بازاریابی دیجیتالی ، با گستره‌ی عظیمی از مخاطبینی سرو کار خواهید داشت که هر کدام از آن‌ها می توانند مشتری شما باشند. این در حالی است که اگر از بازاریابی به صورت سنتی استفاده کنید، مخاطبین شما محدود به یک موقعیت جغرافیایی خاص و تعداد مخاطبین کمی خواهد شد. علاوه بر این، آنچه در این آمار لحاظ نشده، تعداد مخاطبین ایرانی خارج از کشور است که آن‌ها نیز می‌توانند از محصولات شما بهره ببرند.

شخصی سازی

بازاریابی سنتی، ماهیت عمومی دارد و توانایی انجام سفارشات خصوصی را ندارد. اما یکی از بزرگترین مزیت‌های بازاریابی دیجیتال نسبت به سنتی این است که از انعطاف بالایی برخوردار است.

شما می‌توانید با استفاده از فیلترهایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، پیشنهادات مناسب هر شخص را طبق سلیقه، بودجه و شخصیتی که دارد به او بدهید. در واقع نیاز مخاطب شناسایی شده و مطابق با نیاز او، شما پیشنهادات خود را ارائه می‌دهید. در این صورت، مشتریان هدفمندتری می‌یابید که میزان فروش شما را نیز بالاتر خواهد برد.

کاهش خطای انسانی

در فرایند بازاریابی‌های سنتی از ابتدا تا به انتهای کار،‌ همواره شاهد خطاهای انسانی بوده‌ایم که باعث نارضایتی مشتریان و کاهش فروش می‌شود. هر چقدر هم نیروی حرفه‌ای و کارکشته استخدام کنید، گاهی یک سهل‌انگاری کوچک انسانی می‌تواند خسارت فراوانی به یک کسب و کار وارد کند.اما در بازاریابی دیجیتالی این اشتباهات به حداقل رسیده و با استفاده از یک سیستم یکپارچه، می‌توانید رضایت مشتریان را با کمترین میزان خطا به دست آورید.

بازاریابی دیجیتال

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی نفوذ بالایی در میان مردم دارند و بازاریابی اینترنتی این امکان را به شما می‌دهد که از آن به نفع کسب و کار خود استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که در مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد انجام شد، ارتباط تنگاتنگی بین شبکه‌های اجتماعی و افزایش درآمد آنلاین وجود دارد. شما می‌توانید از این شبکه‌ها برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود بهره ببرید. به عنوان مثال اینستاگرام و تلگرام دو نمونه از شبکه‌های اجتماعی هستند که بیشترین نفوذ را در میان مردم ایران دارند. کاربران این شبکه‌ها روزانه بارها وارد این شبکه‌ها شده و پست‌های دیگران را می‌بینند. پس چرا شما از چنین رسانه‌ی پرمخاطبی بهره نبرید؟

دیدید که مزایای بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی نسب به بازاریابی سنتی بسیار بیشتر بوده و این روزها تاثیر بهتری روی کسب و کارها دارد. همان طور که دنیا در حال پیشرفت است و روزانه تکنولوژی‌های جدیدتری وارد زندگی افراد می‌شود، کسب و کارها نیز باید به همراه آن پیشرفت کنند و خود را به روز نگه دارند تا بیشترین بهره را از تکنولوژی ببرند.

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>