تبلیغات

راه های افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که بیش از سایرین بیمار می شوید؟ آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه در برابر بیماری ها و ویروس های مختلف در امان بمانید و خودتان را از مبتلا شدن به بیماری ها حفظ کنید؟ جواب این سوال ساده است و راه حل آن افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن است ، سیستم ایمنی بخشی از بدن می باشد که ویروس هایی را که به بدن وارد می شوند را تشخیص و شناسایی می کند و به مقابله با آن می پردازد و بدن را در برابر بیماری حفظ می کند حال این سوال پیش می آید راه های افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن را می توانیم با تامین ویتامین های مورد نیاز بدن تقویت کنیم اما نیاز نیست برای تامین این ویتامین ها حتما قرص و یا داروهای مولتی ویتامین مصرف کنیم می توانیم این ویتامین ها را از طریق مواد غذایی برای بدن تامین نماییم در ادامه به بررسی چگونگی تقویت سیستم ایمنی می پردازیم پس با ما همراه باشید :

تقویت سیستم ایمنی بدن

راهکارهای طبیعی و کاربردی تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

  • خواب کافی و کاهش استرس :

یکی از مواردی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود عدم خواب کافی می باشد، کمبود خواب و نیز فشار و استرس بالا موجب می شود که بدن به میزان بالایی هورمون کورتیزول را ترشح کند این هورمون عملکرد سیستم دفاعی را ضعیف می کند.

  • از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید

مصرف بیش از حد نوشیدنی های حاوی الکل نه تنها سیستم ایمنی را ضعیف می کند بلکه باعث مبتلا شدن به عفونت های ریوی نیز می شود.

  • ویتامین D بدن را تامین کنید

اگر بدن با کمبود ویتامین D مواجه شود احتمال ابتلا به انفلوآنزای نوع A و عفونت های تنفسی افزایش می یابد ، ویتامین D را می توانید از طریق نور آفتاب و یا مکمل های غذایی ویتامین D تامین کنید.

  • از قلیان و تنباکو دوری کنید

دود تنباکو و قلیان موجب اختلال در سیستم ایمنی می شود.

حتما بخوانید :  مضرات قلیان و عوارض استفاده از آن
  • ورزش را هرگز فراموش نکنید

سعی کنید 30 الی 45 دقیقه ورزش هوازی را در برنامه روزانه خود قرار دهید زیرا از این طریق سیستم ایمنی بدنتان تقویت شده و گلبول های سفید در برابر ویروس های بیماری زا مقاومتشان افزایش پیدا می کند.

راه های افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد غذایی :

همانطور که پیشتر گفتیم می توانیم از طریق برخی مواد غذایی ویتامین های مورد نیاز بدن را که موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود را تامین کنیم در ادامه به چند مورد از مهم ترین این مواد غذایی اشاره می کنیم :

مرکبات :

از ویتامین های ضروری که می بایست حتما به میزان لازم برای بدن تامین شود یکی  ویتامین C می باشد ، این ویتامین موجب افزایش سلول های دفاعی بدن می شود و در برابر انواع بیماری های عفونی مقابله می کند.  ویتامین C را می توان از طریق میوه های ذیل تامین کرد : گریپ فروت- پرتقال – نارنگی – لیمو ترش | البته شایان ذکر است که تمامی مرکبات دارای ویتامین  C  هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر را فراموش کنید

سیر خاصیت ضد میکروبی دارد سیر حاوی آلیسین است که یکی از فواید آن ضد باکتری بودن آن است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

حتما بخوانید :  خواص اعجاب انگیز سیر بر سلامتی انسان

ماست:

ماست سیستم ایمنی بدن را در برابر باکتری ها ی بیماری زا تحریک می کند ، ماست حاوی ویتامین D می باشد که برای تقویت سیستم دفاعی بدن لازم و ضروری می باشد.

بادام :

منگنز – منیزیوم- ویتامین E را می توان به میزان فراوانی  در بادام یافت، بادام نیز برای تقویت و بهبود سیستم دفاعی بدن مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شکلات تلخ

تئوبرومین نوعی آنتی اکسیدان است که وظیفه حفاظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزادرا برعهده دارد و موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود شکلات تلخ سرشار از این نوع آنتی اکسیدان مفید است.

زنجبیل :

  • زنجبیل دارای فواید بسیاری است که مهم ترین آن ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است ، زنجبیل طبع گرمی دارد و از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی و سرما خوردگی جلوگیری می کند.
حتما بخوانید :  خواص بینظیر دارویی و درمانی زنجبیل

تقویت سیستم ایمنی بدن

فلفل دلمه ای قرمز :

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از ویتامین  c  است، و به افرادی که نمی توانند از میوه در برنامه غذایی خود استفاده کنند توصیه می شود حتما فلفل دلمه ای قرمز را درکنار وعده های غذایی خود قرار دهند.(ممولا افزادی که مبتلا به دیابت هستند باید از خوردن میوه به دلیل قند موجود در آن پرهیز کنند)

اسفناج :

اسفناج سیستم ایمنی را تقویت می کند از جمله موادمغذی که در این ماده غذایی شگفت انگیز وجود دارد عبارتند از :

  • آنتی اکسیدان ها مانند کاروتنوئید (پیشگیری از بیماری های ویروسی)
  • ویتامین C و E (محافظت از سیستم ایمنی بدن )

کلم بروکلی :

اگر به دنبال منبع عظیمی از ویتامین های A و C و E هستید کلم بروکلی مصرف کنید ، کلم بروکلی علاوه بر ویتامین های فوق سرشار از مواد معدنی می باشد برای افزایش هرچه بیشتر سیستم ایمنی بدنتان حتما کلم بروکلی را فراموش نکنید.

کلم بروکلی

تخمه آفتابگردان :

تخمه آفتابگردان منبع غنی از ویتامین E می باشد ، همانگونه که گفتیم ویتامین E مانند سایر آنتی اکسیدان ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال های آزاد مقابله می کند .

موارد گفته شده تنها تعداد معدودی از مواد غذایی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد ، این مواد غذایی به راحتی قابل دسترس بوده و برای آن نیاز نیست هزینه بالایی را بپردازید ، لذا ما می توانیم تنها از طریق مواد خوراکی خود را از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی و باکتریایی در امان نگه داریم.

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>