تبلیغات

خواص انبه

انبه که به هلوی استوایی هم معروف است، در دنیای میوه‌ها لقب پادشاه میوه‌های گرمسیری را دارد، زیرا علاوه بر خوشبو و خوشمزه بودن و مصرف خام و پخته آن در انواع غذاها و سالادها و دسرها، دارای فواید بیشماری برای سلامتی و زیبایی است. انبه پس از موز بیشترین مصرف را در دنیا دارد و خواص و فواید انبه برای سلامتی بسیار عالی و مفید است.

ارزش تغذیه‌ای خواص انبه

میزان ویتامین آ، ث، ای و ویتامین‌های گروه ب (ب،1 ب2، ب3، ب5 و ب9) در انبه نسبت به سایر میوه‌های مشابه، در سطح بالاتری قرار دارد. سایر ویتامین‌های موجود در انبه عبارتند از: ویتامین کا، ویتامین دی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین و فولات.

انبه کالری متوسطی دارد و سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ هایی است که از سلول‌های بدن دربرابر خسارات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و برای حفظ سلامت بدن بسیار مفیداند. سایر مواد مغذی انبه عبارتند از: گلوسید، پروتئین، پکتین، لیپید، فیبر، کلسیم، منیزیوم،آهن، فسفر، روی، مس، سلنیوم، پتاسیم، کاروتنوئید، پولیفنول، فلاوونوئید، گلوسید، پروتئین، پکتین، لیپید و فیبر.

خواص انبه

فواید انبه برای پوست و مو

فواید و خواص انبه برای پوست باورنکردنی است؛ زیرا منبع بزرگی ازآنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین ث است که پوست را جوان و روشن میکند. درواقع کاری نیست که انبه برای پوست انجام ندهد: لکههای تیره، آکنه، جوش‌های سر‌سیاه و جای جوش را ازبین میبرد و درخشش طبیعی را به پوست شما بازمی‌گرداند. ویتامین آ و بتاکاروتن انبه موجب لطافت پوست می‍شود و آن را احیا می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های انبه بروز نشانه‌های پیری پوست و چین و چروک را به تأخیر می‌اندازند. همچنین دربرابر رادیکال‌های آزاد که موجب سرطان پوست می‌شوند، از پوست محافظت میکند.

انبه مرطوب کننده، ماسک و لایه‌بردارخوبی نیز هست. استفاده از ماسک انبه به تنهایی (برخلاف میوه‌های دیگر) تکنیکی کاملا طبیعی است: گوشت انبه رسیده را درمیکسر بریزید تا کِرِم‌مانند شود، این کرم را حدود پانزده دقیقه به‌صورت ماسک روی پوست خود بگذارید سپس آبکشی نمایید  پوست صورت‌تان روشن‌ترو براق می‌شود.

موها نیز از فواید و خواص انبه بهره می‌برند: ویتامین آ موجود در انبه موجب درخشندگی و نرمی موها  و ویتامین ای آن باعث رشد بهتر موها می‌شود. مینرال‌های موجود در انبه هم از ریزش و خاکستری‌شدن موها جلوگیری می‌کند.

انبه ضد پیری

آنتی‌اکسیدان‌های انبه  با روند پیری ایجادشده توسط رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. ویتامین ث و د موجود در انبه موجب ساخت کلاژن در بدن می‌شود و کلاژن نیز به‌نوبه خود سرعت پیری را کم می‌کند. انبه برای افراد مسن انرژی بخش است و از ضعف حافظه و آلزایمر در دوران پیری جلوگیری می‌کند.

فواید انبه برای سیستم گوارش

انبه‌ به‌خوبی هضم می‌شود چون نسبت به سایر میوه ها فیبر کمتری دارد. فیبرهای محلول این میوه اثرات چشمگیری در بهبود یبوست مزمن دارد. آنزیم های گوارشی موجود درانبه عمل هضم را آسان کرده و جذب پروتئین غذا را بهتر می‌کند. پودر انبه‌ خشک دارای آنزیمی است که به‌صورت ادویه برای ترد کردن گوشت و ماهی و بهبود هضم آن استفاده می‌شود.

خواص انبه

انبه دوست قلب شما

انبه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را  کاهش می‌دهد. این میوه شامل  فیبرهای قابل هضم ازجمله پکتین است که میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد؛ حضور پتاسیم هم موجب کنترل ریتم قلبی و حفظ فشار خون طبیعی می‌شود.

انبه منبع پکتین است که به کاهش طبیعی سطح کلسترول کمک می‌کند. کاهش کلسترول، کاهش خطر بیماری قلبی است؛ به این ترتیب با فشار خون هم مبارزه می‌کند و سلامت عروق خونی و بافت‌های بدن را بهتر می‌کند. از آنجا که انبه سرشار از منیزیوم و پتاسیم است و سدیم کمی دارد، تأثیر مثبتی نیز در کاهش فشار خون دارد.

فواید انبه و تقویت باروری

انبه شانس باروری را در زنان افزایش می‌دهد، چون سرشار از اسید فولیک است که به افزایش باروری کمک می‌کند. فلوتات موجود در انبه نوعی ویتامین است که کمبود آن موجب سقط جنین می‌شود . این میوه نیروی مردانگی مردان را افزایش می‌دهد و دراین زمینه دارویی مقوی است. ویتامین ای موجود در انبه به تنظیم و افزایش هورمونهای جنسی مردان کمک می‌کند.

خواص انبه و پیشگیری از دیابت

انبه دارای قند طبیعی است اما میزان قند خون را افزایش نمی‌دهد. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که انبه قند خون را کاهش می‌دهد؛ همچنین براساس دیگر تحقیقات، مصرف حساب‌ شده آن به انظیم انسولین بدن کمک می‌کند.

مفید برای سلامت مغز و اعصاب

انبه سرشار از ویتامین ب 6 است که ماده‌ای فوق‌العاده برای سلامت مغزاست. درواقع این ویتامین نقش مهمی در بهبودعملکرد مغز دارد. ویتامین‌های گروه‌ ب موجب عملکرد بهتر انتقال دهنده های عصبی شده و به مدیریت روحی فرد و بهبود وضعیت خواب و رفع خستگی و ایجاد شادابی کمک می‌کنند.

خواص انبه و بهبود بینایی

انبه حاوی دوز بالای ویتامین آ است که به بینایی چشم کمک می‌کند و از ضعف دید چشم در زمان پیری جلوگیری می‌کند همچنین به‌دلیل وجود آنتی اکسیدان‌هایی که اشعه‌ی مضر ماورای بنفش را فیلتر می‌کنند، از سلامت و عملکرد چشم محافظت می‌کند. به این ترتیب می‌تواند به پیشگیری ضعف دید و کم شدن بینایی در زمان پیری هم کمک کند.

خواص انبه

فواید انبه مفید برای سلامت استخوان‌ها

انبه دارای ویتامین کا است که وجودش برای سلامت توده‌های استخوان ضروری است زیرا موجب می‌شود کلسیم جذب بدن شود. درواقع کمبود ویتامین‌ها با خطرات بسیار بالای شکستگی  استخوان مرتبط است. کلسیم بالای انبه  برای شکل‌گیری استخوان لازم است وهمه‌ی ویژگی‌های موردنیازبرای تحکیم سلامت و تراکم استخوان را داراست.

پیشگیری از سرطان

انبه منبع خوب فیبر و ویتامین ث است و بدلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی ضدسرطان است .این میوه استثنایی نقش اساسی در پیشگیری از انواع سرطان خصوصاً پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارد . پکتین موجود در انبه فقط  ضد کلسترول نیست بلکه در پیشگیری از سرطان پروستات و سرطان سینه  نیز مفید است.

مداوای طبیعی کم‌خونی

انبه منبع آهن و اسیدفولیک است و بطور چشمگیری با کمبود آهن و کم‌خونی مبارزه می‌کند. به‌علاوه مقدار بسیار بالای ویتامین ث در انبه دلیلی است براینکه این میوه برای جذب بهترآهن با منشاء گیاهی بسیار مطلوب است.

خواص انبه و محافظت از سیستم ایمنی بدن

بتاکاروتن موجود در انبه  سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که نقش اساسی دفاع دربرابر بیماری‌های مهم را دارد. به‌علاوه، آنتی اکسیدان‌های انبه نیز تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند که بخصوص در زمستان بسیار مفید است.

به یاد داشته باشید برای‌ اینکه از فواید و خواص انبه بهره بیشتری ببرید این میوه را درحد اعتدال بخورید!

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>