تبلیغات

مدیریت زمان

اگر شما فردی هستید که اهدافتان را دنبال می کنید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنید پس می بایست حتما برای رسیدن به موفقیت با مفهوم مدیریت زمان و چگونگی استفاده از آن آشنا باشید:

مدیریت زمان چیست ؟

مدیریت زمان شامل مهارت هایی می شود که شما دارید و در چگونگی استفاده درست از زمان به شما کمک می کند ، برای تحقق اهداف می بایست زمان را در اختیار داشته باشید ، برای اینکه بتوانید زمان را مدیریت کنید می بایست تکنیک های مدیریت زمان را بشناسید که در ادامه این تکنیک ها را مورد بررسی قرار می دهیم :

مدیریت زمان

تکنیک GTD :

این تکنیک یکی از معروف ترین تکنیک های مدیریت زمان است ، تکنیک GTD از شخص می خواهد که اهدافی را که می خواهد به انجام برساند را بر روی کاغذ بنویسد و مغز خود را خالی کند ، سپس اهداف و کارهای را که نوشته مرور کرده و بر روی انجام آن ها تمرکز کند لذا بدین ترتیب مغز مدام به این که چه کاری قرار بوده انجام شود فکر نمی کند.

حتما بخوانید :  مدیریت مالی و راه های افزایش پس انداز

تکنیک Pomodoro :

در این تکنیک برای در دست گرفتن زمان و مدیریت آن می بایست برای کارهایی که می خواهید انجام شود محدوده زمانی در نظر بگیرید، محدوده زمانی در این تکنیک 25 دقیقه ای می باشد که این محدوده زمانی شامل سه نوبت می باشد و بین هر کدام از دفعات به مدت 3 دقیقه استراحت در نظر گرفته می شود بعد از این که 3 وعده انجام شد می توانید 15 دقیقه استراحت کنید.

ممکن است برایتان این تایم 25 دقیقه که به صورت مدام نیز هر روز تکرار شود خسته کننده باشد لذا برای اینکه در این تکنیک بدون اینکه انرژی خود را از دست بدهید و با مدیریت زمان کارهایتان را انجام دهید کافی است لیستی از کارهای که می بایست انجام شوند را تهیه کنید سپس در میان آن لیست آنچه را که مورد علاقه تان است و. از انجام ان لذت می برید را در اولویت قرار دهید بدین ترتیب علاوه بر این که مدیریت زمان را در دست گرفته اید توانسته اید با انرژی بیشتری کارهای خود را به اتمام برسانید.

تکنیک تمرکز فرانکلین کاوی

اساس این تکنیک اولویت بندی است ، در این روش کارها را براساس اهمیتی که دارند دسته بندی می کنیم لذا بدین ترتیب می توانیم بر روی کارهای مهم تر تمرکز بیشتری داشته باشیم.

حتما بخوانید :  روانشناسی افراد حسود و نحوه برخورد با آن ها

تا این قسمت دانستیم که از چه تکنیک هایی برای مدیریت زمان استفاده کنیم حال برای اینکه بتوانید به نحو احسن و به صورت مطلوبتری از این تکنیک ها بهره ببرید کافی است به نکات ذیل نیز توجه داشته باشید:

قدرت نه گفتن را در خود پرورش دهید

شما در یک دسته بندی از کارهایی که به شما محول می شود آن مواردی را انتخاب کنید که در  مدت زمان تعیین شده می توانید آن را به بهترین نحو ممکن انجام داده و به اتمام برسانید  ، در حقیقت شما تعهداتی بیش از آنچه که در زمان تعیین شده می بایست انجام شود را بر عهده نگیرید لذا می بایست این توانایی را داشته باشید که به راحتی به برخی درخواست ها نه بگویید.

از عقب افتادن کارها ممانعت کنید

همه ما به خوبی می دانیم هرگاه در انجام کاری کوتاهی کنیم و انجام آن را به عقب بیندازیم چقدر ممکن است دچار درگیری ذهنی شویم در این صورت نه تنها کاری انجام نشده بلکه دچار استرس به دلیل عقب افتادگی کارهای انجام نشده نیز می شویم ، حال برای اینکه از این حالات به دور بوده و بتوانیم بر روی زمان مدیریت داشته باشیم می بایست سریعا شروع به انجام کارهای عقب افتاده کنیم . و در انجام امور مصمم بوده و از به تعویق افتادن کارها ممانعت کرده و تلاش لازم را برای اتمام آن ها داشته باشیم بدین ترتیب توانسته این رمز موفقیت را به دست آوریم.

مدیریت زمان

برای به پایان رساندن کارها محدوده زمانی تعیین کنید

برای انجام کارهایتان زمان تعیین کنید و حتما به آن پیروی کنید ، تعیین زمان برای انجام کارها موجب افزایش تمرکز می شود .

هرگز ذهن خود را به تمامی لیست کاری که باید انجام دهید درگیر نکنید.

اگر ذهنتان را درگیر کل لیست کنید اراده تان برای انجام کارها سست می شود ، لذا برای این که بتوانید نتیجه مطلوبی را در انجام کارها دریافت کنید و از آشفتگی ذهنی ممانعت کنید کافی است کارهای لیست را مطابق الویت بندی و به صورت ترتیبی انجام دهید.

در اتاق کارتان را قفل کنید

گاهی ممکن است زمتان کمی در اختیار داشته باشید و قصد داشته باشید در این تایم زمانی محدود کاری را به اتمام برسانید لذا تنها راهی که می تواند به شما کمک کند که بر روی انجام کارتان تمرکز کنید قطع ارتباط با دنیای بیرون از اتاق کارتان است در این صورت  به راحتی می توانید با تمرکز بیشتر در زمان کم کارتان را با نتیجه مطلوب به اتمام برسانید.

امور غیر واجب را حذف کنید

برای مدیریت زمان کلیه کارهایی که در طی روز انجام می دهید را در ذهن خود تجسم کنید و اموری را که غیر ضروری است شناسایی کرده و آن را حذف کنید بدین ترتیب مدت زمان بیشتری را برای انجام امور ضروری در اختیار دارید.

حتما بخوانید :  راه کارهایی کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس

روی برنامه کاری تان متعهد باشید

یکی از عواملی که شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می کند داشتن تعهدی است که می بایست نسبت به  برنامه کاری تان داشته باشید.

7 الی 8 ساعت خواب شبانه واجب می باشد.

برای مدیریت زمان اگر می خواهید که تمرکز بیشتری بر روی انجام کارهایتان داشته باشد و همچنین نتیجه با کیفیتی را دریافت کنید مدت زمان خوابتان را کاهش ندهید. افرادی که خواب 7 الی 8 ساعت شبانه را رعایت می کنند از نظر مغزی و بدنی دارای عملکرد بهتری می باشند لذا هرگز به این فکر نکنید که با خواب کمتر زمان بیشتری را در اختیار دارید.

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>