تبلیغات

معرفی فواید و خواص پرتقال در چه مواردی حائز اهمیت می باشد؟

معمولا میوه ها مهم ترین ارزش غذایی را دارند و به عنوان یک سری از اصلی ترین تامین کننده های ویتامین بدن می توان از آن ها نام برد. پرتقال نوعی از مرکبات کم کالری و بسیار مغذی می باشد که می توان از آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی و سالم و متنوع نام برد. امروز می خواهیم به معرفی فواید و خواص پرتقال بپردازیم پس با ما همراه باشید.

پرتقال به دلیل شیرینی طبیعی و آبدار بودن دارای محبوبیت فراوانی است و بسیاری از افراد نیز از آن به عنوان آب پرتقال و مارمالاد استفاده می کنند. این میوه چنان سرشار از مزیت و خاصیت می باشد که حتی از پوست آن نیز می توان در کیک و دسرها استفاده کرد که طعم خاصی را نیز می گیرد. یک پرتقال کامل حدود 60 کالری دارد و فاقد چربی، کلسترول و سدیم است.این میوه محبوب در بیشتر مواقع به دلیل محتوای ویتامین C شناخته می شود. با این حال، پرتقال دارای طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدها است که می تواند التهاب را کاهش داده و در برابر بیماری ها مؤثر باشد.

در این مقاله سعی می کنیم به معرفی خواص پرتقال برای سلامتی و مشخصات تغذیه ای آن، و چگونگی افزودن بیشتر آن در رژیم غذایی را بررسی کنیم.

خواص پرتقال

معرفی فواید و خواص پرتقال برای سلامتی

مواد مغذی موجود در پرتقال طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد. بخش های زیر این مزایا را با جزئیات بیشتری بیان می کنند.

جلوگیری از به وجود آمدن سرطان: پرتقال به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ممکن است به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند کمک کند. اگرچه مصرف کافی ویتامین C ضروری و بسیار مفید است، اما مقدار مورد نیاز برای اثر درمانی مطلوب بر سرطان بیش از میزان واقعی است که می تواند مصرف کند. به عنوان مثال یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که دانشمندان پزشکی می توانند از قدرت ویتامین C پرتقال برای مهار سلول های سرطانی روده ی بزرگ در آینده استفاده کنند. البته برای تایید اثرات مصرف پرتقال بر خطر سرطان تحقیقات بیشتری لازم است اما به طور قطعی در درمان و جلوگیری از به وجود آمدن سرطان می تواند مفید باشد.

خواص پرتقال

حفظ فشار خون: یکی دیگر از فواید معرفی فواید و خواص پرتقال حفظ فشار خون می باشد. پرتقال فاقد سدیم است که باعث می شود فرد دچار فشار خون نشود و از طرف دیگر نیز مصرف پرتقال یا میل کردن روزانه یک لیوان آب پرتقال می تواند دریافت پتاسیم روزانه را به میزان 14 درصد افزایش دهد. حفظ و میزان کم سدیم برای کاهش فشار خون ضروری است. با این حال افزایش مصرف پتاسیم ممکن است به همان اندازه که برای کاهش فشار خون فرد مهم باشد، می تواند به آرامش و باز شدن رگ های خونی نیز کمک کند. طبق آمارهای گفته شده دفتر مکمل های غذایی مصرف پتاسیم می تواند خطر فشار خون بالا وسکته را نیز کاهش دهد.

معرفی فواید و خواص پرتقال برای سلامت قلب: پرتقال منبع خوبی از فیبر و پتاسیم است که هردوی این ها می توانند از سلامت قلب پشتیبانی کنند.طبق یک بررسی انجام شده در متاآنالیزهای قبلی، مصرف فیبر کافی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. بررسی این اثر را به توانایی آن در کاهش سطح کلسترول موجود در خون مرتبط می کند. البته توجه داشته باشید افرادی که بیش از مقدار واجب از پرتقال و آب پرتقال که پتاسیم را برای بدن تامیین می کند استفاده کنند مضراتی را نیز به همراه دارد، پس سعی کنید همیشه به اندازه ی لازم مصرف کنید.

بیشتر مطالعه کنید:  معرفی فواید و خواص نارنگی برای سلامتی

دیابت: یک پرتقال با وزن 131 گرم به تامین 3.14 گرم فیبر برای بدن کمک می کند که تقریبا 10 درصد از فیبر مورد نیاز بدن بزرگسالان است. چندین مطالعه نشان دهنده ی این موضوع می باشد که فیبر می تواند برخی عوامل مؤثر در ایجاد و پیشرفت دیابت را بهبود ببخشد. به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که مصرف 4 گرم مکمل فیبر غذایی یا موجود در پرتقال باعث کاهش قند خون نخواهد شد، بلکه نحوه ی پاسخ بدن به انسولین را بهبود می بخشد. حساسیت کم به انسولین می تواند به دیابت نوع دوم آن کمک کند.

سلامت پوست: یکی دیگر از معرفی خواص پرتقال در این است که می تواند به شادابی و طروات پوست شما کمک کند. مصرف کافی ویتامین C می تواند به فرد در حفظ ظاهر و سلامت پوست کمک کند. مصرف پرتقال به تولید کلاژن کمک می کند. ویتامین C موجود در پرتقال از کلاژن ها پشتیبانی می کنند و می توانند باعث ترمیم زخم و بهبود قدرت پوست شوند. نتیجه ی یک بررسی نشان می دهد که مصرف میزان واقعی ویتامین C موجود در پرتقال می تواند به عواملی از جمله زیبایی ظاهر، بهبود سریع و از بین رفتن چین و چروک و کشش و زبری را نیز بهبود ببخشد.

فواید پرتقال

به نکته دیگر درباره ی معرفی خواص پرتقال در مطلب زیر توجه کنید:

پرتقال همچنین حاوی کولین و زاگزانتین است.کولین یک ماده ی مغذی مهم در پرتقال است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین همچنین در انتقال تکانه های عصبی نیز مؤثر می باشد و خاصیت کاهش التهاب مزمن را نیز به همراه دارد.

زاگزانتین نوعی آنتی اکسیدان کاروتنوئید می باشد که می تواند التهاب را کاهش دهد و طبق یک بررسی، می تواند برای سلامت قلب، کبد، پوست و چشم مفید باشد.

بیشتر مطالعه کنید:  خواص جادویی گریپ فروت برای سلامتی

چه افرادی باید از مصرف بیش از حد پرتقال خودداری کنند؟

همانطور که می دانید پرتقال و سایر مرکبات دارای اسید هستند. پس آن دسته از افرادی که به رفلاکس معده و مری مبتلا هستند با مصرف زیاد پرتقال متوجه ی علائمی همچون سوزش معده و نارسایی روبه رو هستند. این به دلیل محتوای اسید بالای آن ها است.مصرف پرتقال برای شما عالی است، اما تا اندازه ای که از خوردن آن لذت ببرید. خوردن زیاد آن باعث جذب بیش از حد فیبر خواهد شد که می تواند برهضم غذا تاثیر بگذارد و باعث گرفتگی شکم شود و همچنین می تواند منجر به اسهال شود.

امیدواریم امروز در این مقاله توانسته باشیم موارد مفیدی درباره ی معرفی فواید و خواص پرتقال در اختیار شما قرار داده باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>