
معرفی بازاریابی ایمیلی و فواید استفاده از آن در کسب و کار
در دنیای امرور که بحث تبلیغات بسیار داغ است، شرکتها و کسب و کارهای بزرگ سعی میکنند برای فروش بیشتر، از روشهای مختلفی برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استقاده کنند. یکی از این روشها، ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی است که از گذشته تا به امروز، همچنان گزینهی خوبی برای تبلیغات است.
بازاریابی ایمیلی و ایمیل مارکتینگ چیست؟
فرض کنید یک کسب و کاری میخواهد محصول یا خدمات خود را به فروش بیشتری برساند. مدیر این کسب و کار، با استفاده از پست الکترونیکی یا ایمیل، نوعی پیغام تجاری برای ترغیب افراد به استفاده از محصول یا خدمات خود برای گروهی از افراد میفرستند. به این کار، بازاریابی ایمیلی میگویند. البته ایمیل مارکتینگ فقط جهت فروش نیست. گاهی نیز مدیران برای گسترش رابطه و در واقع ایجاد تعلق خاطر مشتری فعلی به برند خود، از این شیوه استفاده میکنند. محتوای این ایمیلها معمولا متنهای تبلیغاتی، پیشنهادی، ترویجی و… است و هدف از این کار به طور کلی، ایجاد وفاداری و اعتماد یا آگاهی از برند میباشد.
مزایای ایمیل مارکتینگ
وقتی یک روش تبلیغاتی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار میگیرد، حتما مزایایی داشته که مردم هنوز به سراغ آن میروند. گفته میشود که در یک روز معمولی، بیشتر از نصف کاربران اینترنت، ایمیل خود را باز میکنند و یا اقدام به فرستادن ایمیل می کنند. مزایای یک روش تبلیغاتی علاوه بر دریافت بازخوردهای فراوان، عوامل دیگری نیز هستند که در ادامه به طور خاص به فواید استفاده از بازاریابی ایمیلی و ایمیل مارکتینگ در کسب و کارها میپردازیم.
1.به صرفه بودن
گام اول برای اجرای تبلیغات در هر کسب و کاری، تعیین بودجهی تبلیغات است. مجریان تبلیغاتی اغلب سعی میکنند تا بهترین راه با کمترین بودجه را انتخاب کنند. ایمیل مارکتینگ هزینهی کمی برای کسب و کارها دربر دارد و به همین خاطر است که بازاریابی ایمیلی همیشه جزو گزینههای روی میز است. چرا که مدیران با هر بودجهای قادرند تا به مشتریان بالقوه و فعلی خود دسترسی داشته باشند. همچنین سایتهایی هستند که 1000 الی 2000 مشترک ایمیلی در ابتدای راه به شما هدیه میدهند که این میزان مشترک برای زمانی که هنوز آنقدر شناخته نشدهاید و مخاطبان زیادی ندارید کفایت میکند. بعدها با افزایش مشتری و سود بیشتر میتوانید هزینه کنید و مشترکان بیشتری داشته باشید.
2.اجرای هدفمند
این روزها، بانکهای اطلاعاتی هدفمندی وجود دارند که میتوانید تعیین کنید مشتریانی که برای آنها ایمیل میفرستید، در چه موقعیت جغرافیایی باشند، چه جنسیتی داشته باشند، چه شغلی داشته باشند و در کدام رده سنی جای بگیرند. با این کار بازخورد بیشتری در ازای هزینهی کمتر دریافت خواهید کرد و مشتریان بیشتری پیدا میکنید. بنابراین کیفیت ارتباط شما با مخاطبانتان بالاتر میرود و این به ایجاد حس تعلق خاطر افراد به برند شما کمک بسیاری میکند.
3.انعطاف پذیری
در بازاریابی ایمیلی و ایمیل مارکتینگ دست شما برای اجرای خلاقیت کاملا باز است. شما به سلیقهی خودتان میتوانید ایمیل را طراحی کنید، از عکس، متن، ویدیو، گیف، فایل و… در آن استفاده کنید. این طراحی خلاقانه و بدون محدودیت باعث میشود که چهرهی خوبی از برند شما در ذهن افراد ایجاد شود و موفقیت بیشتری نصیب شما شود.
4.قابل پیگیری
شما پس از فرستادن ایمیلها میتوانید دقیقا بررسی کنید که چند نفر از مخاطبان شما ایمیلتان را باز کردند، چند نفر به آن واکنش نشان دادند و وارد لینکی که برای آنها فرستادید شدند، چند نفر واکنشی نشان ندادند و چند نفر لغو اشتراک کردند. این اطلاعات برای ادامهی فعالیت شما بسیار سودمند است و از این طریق میتوانید سلقه ی مخاطبین خود را شناسایی کنید. به علاوه میتوانید بفهمید که در آینده چه نوع محتوایی برای آنها ارسال کنید تا بازخورد بهتری دریافت کنید.
5.اعتمادسازی
ایمیل مارکتینگ باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مردم نسبت به برند شما میشود. چرا؟ چون آنها دیدهاند که به عنوان مثال شما چندین ماه به طور مداوم به آنها ایمیل فرستادید و آنها را از آخرین اخبار مربوط به سایت خود، جشنوارههای فروش، تخفیفها و … مطلع کردید. با این کار به مخاطب خود نشان دادهاید که میخواهید به او کمک کنید. بنابراین اعتماد او به کسب و کار شما بیشتر شده و این امر، تاثیر مستقیم روی فروش بیشتر و سود بالاتر شما دارد.
6.فراگیر بودن
بازاریابی ایمیلی مختص شرکتها یا مراکز تجاری خاص نیست. هر کسی با هر کسب و کاری، چه بزرگ باشد یا کوچک، تازه کار باشد یا کهنه کار می تواند از آن بهره ببرد. پس اگر به تازگی کسب و کار خود را افتتاح کردهاید و نمیدانید که بازاریابی ایمیلی مناسب تبلیغات شما هست یا نه، نگران نباشید. همه میتوانند از این روش برای معرفی برند خود به دیگران استفاده کنند و مشتریان خود را جذب کنند.
7.نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا
یکی از عوامل مهم در انتخاب یک روش تبلیغاتی موثر، میزان نرخ بازگشت سرمایه یا ROI است. نرخ بازگشت سرمایه به این معناست که وقتی در کاری سرمایهگذاری میکنید، چند درصد از هزینهای که کردید به شما برمیگردد و در نهایت سود شما از این کار چقدر است. هر چقدر این نرخ بالاتر باشد، به معنی این است که سودآوری این کار برای شما بیشتر است. جالب است بدانید که این نرخ در بازاریابی ایمیلی ۳۰۰ درصد است. این یعنی شما هر مقدار برای کمپین ایمیلی خود هزینه کردید، ۳ برابر آن مقدار، سود دریافت میکنید. هیچ کدام از روشهای دیگر تبلیغاتی اعم از تبلیغات بنری، چاپ بروشور، پخش کاتالوگ و… چنین نرخ بازگشتی ندارند. پس با خیال راحت روی بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از روشهای تبلیغاتی خود حساب کنید.
8.برقراری ارتباط موثر
با استفاده از بازاریابی ایمیلی شما در واقع بستر خوبی برای ایجاد ارتباط موثر و واقعی با مشتریان خود ایجاد میکنید که باعث حفظ مشتری میشود. به عنوان مثال اگر شما فروشگاه اینترنتی دارید و مشتری از شما محصولی خریداری کرد، میتوانید با ارسال ایمیل از او دربارهی اینکه آیا محصول به راحتی و در صحت و سلامت به دستش رسیده یا خیر، سوال کنید، و یا از اینکه از شما محصولی خرید، از او تشکر کنید. همچنین میتوانید از او بپرسید که نظرش دربارهی کیفیت محصول شما چیست و با ارسال یک پرسشنامه از او بخواهید که با پر کردن آن، به افزایش کیفیت محصولاتتان کمک کند. با این کار مشتریان شما میفهمند که رضایت یا عدم نارضایتی آنها برای شما اهمیت دارد و به نظراتشان بها میدهید.
این 8 مورد به خوبی مزایای بازاریابی ایمیلی را بازگو میکنند. بنابراین اگر به دنبال یک روش سودآور و موثر برای تبایغات میگردید، ایمیل مارکتینگ را در اولویت قرار دهید.