تبلیغات

رزومه کاری چیست و نوشتن صحیح رزومه کاری

در این مقاله قصد دارین موضوع نوشتن صحیح رزومه کاری را مورد بررسی قرار دهیم. در سال های اخیر با افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی شاهد این بودیم که جستجو برای یافتن کار بیش از زمان دیگری حساسیت پیدا کرده است. شاید برای شما جالب باشد بدانید که یافتن شغلی مناسب یکی از ساده ترین کارها می باشد، اگر بدانید که نوشتن صحیح رزومه کاری چه تاثیری فوق العاده ای بر روی استخدام شما دارد، برای این موضوع اهمیت ویژه ای قائل می شدید، به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مطلب را به نوشتن صحیح رزومه کاری اختصاص می دهیم، اگر شما هم از کسانی هستید که به دنبال شغلی مناسب می گردید، این مطلب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

ساخت رزومه

یکی از مهم ترین نکاتی که برای نوشتن رزومه کاری باید به آن توجه داشته باشید این است که مطالب را خلاصه کنید، البته خلاصه کردن به این معنی نیست که معنی اصلی را نرسانیم و خواننده متوجه منظور ما نشود، اما باید توجه داشته باشید که از تکرار مطالب اضافه و تکراری هم پرهیز کنید تا برای خواننده خسته کننده نباشد و سبب کسلی خواننده هم نشود.

حتما بخوانید :  چگونه سخنرانی جذابی داشته باشیم؟ 

نکته مهمی که در رابطه با نوشتن صحیح رزومه کاری باید به آن توجه داشته باشید این است که روزمه کاری معمولا در یک صفحه نوشته می شود، همین نکته اهمیت این موضوع را کاملا مشخص می کند که نباید مطالب اضافی و بی اهمیت را در رزومه خود بنوسید، البته لازم به ذکر است گاهی رزومه دو صفحه هم می شود، در این موارد سابقه کاری و تحصیلات فرد در یک صفحه نمی گنجد.

برای نوشتن رزومه کاری باید به این موضوع توجه کنید که ترتیب نوشتن اطلاعات در رزومه اهمیت بالایی دارد، در ادامه ترتیب نوشتن اطلاعات در رزومه را بیان می کنیم؛ در ابتدا جزئیات تماس را بیان کنید، سپس متن شروع می شود، سپس باید مهارت خود را به طور کامل و درست بنویسید، بعد از این نوبت به مشخصات فردی می رسد، سپس مدارک تحصیلی خود را شرح دهید، اطلاع بعدی در رابطه با سابقه کار شما است و در آخر هم باید منابع و داوران خود را بیان کنید.

در رابطه با نوشتن رزومه کاری باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنید که مهارت های خود را با اولویتی شرح دهید که برای کار فرمای شما مهم است. به عنوان مثال توجه داشته باشید که کار فرمای شما به چندین مهارت خاص توجه می کند و دیگر مهارت های غیر مرتبط برای آن ها اهمیت آن چنانی ندارد.

نکته دیگری که در هنگام نوشتن رزومه کاری باید به آن دقت کافی داشته باشید این است که خلاصه ای از خصوصیات اخلاقی خود را شرح دهید، البته توجه داشته باشید خصوصیاتی را بیان کنید که برای کار فرمای شما با اهمیت باشد. به عنوان مثال اخلاق هایی مانند منظم بودن، داشتن روحیه کاری بالا و…. از مواردی هستند که برای کار فرما اهمیت دارد.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در نوشتن رزومه باید لیستی از مهارت های خود را نام ببرید، برای این قسمت به این نکته توجه داشته باشید که مهارت خود را فقط نام ببرید. به عنوان مثال اگر از شما خواسته اند که نرم افزارهایی را که بلد هستید بنویسید، هر کدام از آن ها را فقط نام ببرید و از توضیحات اضافی خودداری کنید.

نوشتن صحیح رزومه کاری

همانطور که در مطالب بالا هم به این نکته اشاره کردیم، نوشتن تحصیلات و مدارک تحصیلی یکی از مهم ترین قسمت های یک رزومه کاری به حساب می آید، اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشته باشید این است که بالاترین مدرک تحصیلی خود را نام ببرید، به عنوان مثال نیازی نیست که بنویسید، لیسانس نرم افزار و فوق لیسانس نرم افزار، نوشتن فوق لیسانس نرم افزار کفایت می کند.

حتما بخوانید :  چگونه فردی کاریزماتیک و جذاب باشیم؟

چگونه رزومه بنویسیم ؟

در ادامه توضیحات فوق باید نکته بسیار مهمی را شرح دهیم، توجه داشته باشید در مواردی هم می توانید مدارک تحصیلی خود را به تفکیک بیان کنید، به عنوان مثال اگر شما دارای لیسانسی از رشته نرم افزار هستید و لیسانس دیگری هم رشته حسابداری دارید و کار شما با هر دو این رشته ها در ارتباط است، پیشنهاد می کنیم که در دو مدرک خود را ذکر کنید.

همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره داشتیم یکی از مهم ترین نکات در نوشتن صحیح رزومه کاری این است که سابقه کاری خود را به طور کامل بنویسید. در ادامه قصد داریم به بررسی این نکته بپردازیم. توجه داشته باشید که برای نوشتن سابقه کاری هر فعالیتی که داشته اید را ذکر کنید، شاید یکی از کارهای شما به نظر خود تان بی اهمیت باشد، اما شاید برای کار فرمای شما مهم و با اهمیت جلوه کند، پس همه فعالیت های خود را ذکر کنید، حتی اگر به صورت داوطلبانه بوده است و برای انجام آن دستمزدی دریافت نکرده اید.

نوشتن صحیح رزومه کاری

همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، در انتهای رزومه کاری می توانید منابع را ذکر کنید، اما سوال مهم این است که منابع به چه مواردی گفته می شود. یکی از مهم ترین قسمت های یک رزومه کاری همین منابع انتهای آن است، در ادامه این موضوع را به طور کامل توضیح می دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

منابع در واقع گزارش کوتاهی از کارفرمای سابق شما است که در آن به طور کاملا خلاصه اخلاق ها و روحیه کاری شما را توصیف کرده است، توجه داشته باشید که برای ذکر منابع باید از مهر و امضای معتبری استفاده کنید تا کارفرمای جدید به شما اعتماد کند و به اعتبار نامه پی ببرد، در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که نکات مهم در هنگام نوشتن رزومه کاری را نام ببریم تا اگر قصد نوشتن یک رزومه کاری را دارید با آن آشنا شوید، توجه داشته باشید که در هنگام نوشتن رزومه کاری خود صداقت را فراموش نکنید و همه مطالب را با صداقت کامل بیان کنید. امیدوارم از خواندن مطالب فوق لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>