تبلیغات

خواص خرما برای سلامتی

خرما یا رطب گیاهی، از قدیمی‌ترین میوه‌های مناطق گرمسیری است.  این میوه دارای پوستی نازک، هسته ای سخت و طعمی شیرین می‌باشد که سرشار از مواد مغذی، ویتامین و فیبر سالم است. در این مقاله به خواص و فواید خرما به طور مفصل می‌پردازیم و تاثیر شگرف آن بر سلامتی را بیان می‌کنیم.

معرفی خواص و فواید خرما برای بدن

  1. خواص خرما باعث تقویت انرژی می‌شود

خرما دارای مقدار زیادی قند طبیعی شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است که باعث می‌شود بعد از خوردن آن انرژی زیادی وارد بدن شما شود. به همین خاطر،‌چند عدد خرما جایگزین بسیار بهتری از نوشابه‌های انرژی‌زا و مواد مضر دیگر برای افزایش انرژی است. فیبری که درون خرما وجود دارد، برای زمان ببیشتری بدن شما را پرانرژی نگه داشته و کمک می‌کند تا در طول روز فعال‌تر باشید. همچنین خوردن خرما قبل از ورزش یا رفتن به باشگاه ورزشی باعث افزایش استقلمت فیزیکی بدن شما می‌شود. چنانچه یک لیوان شیر هم در کنار آن بنوشید، ترکیب بی‌نظیری برای تقویت انرژی را وارد بدن خود کرده‌اید. همانطور که گفتیم یکی دیگر از خواص خرما تقویت انرژی می باشد.

  1. خواص خرما برای درمان کم خونی

یکی از مشکلات رایج خصوصا در زنان و کودکان، مشکل کم‌خونی است. خرما سرشار از آهن بوده و سطح هموگلوبین بدن را بالا می‌برد. به همین خاطر مکمل غذایی کاملی برای افراد مبتلا به کم‌خونی می‌باشد و علاوه بر افزایش قدرت و انرژی بدن، باعث کاهش سستی و خستگی نیز می‌شود. همچنین مصرف خرما در دوران بارداری باعث می‌شود که نیاز بدن به آهن تامین گشته، و علائمی مانند رنگ‌پریدگی، لکه‌های سیاه و خستگی مفرط که ناشی از کم‌خونی است را درمان کند.

خواص خرما

  1. خرما باعث رفع یبوست می‌شود

خرما جزو مواد ملین طبقه‌بندی می‌شود. مواد ملین باعث رفع و درمان یبوست می‌شوند و از این رو این میوه برای افرادی که یبوست دارند بسیار مناسب است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است خرما را از شب قبل درون مقداری آب قرار دهید، و هنگام صبح، وقتی ترکیب شربت مانندی از آب و خرما درست شد آن را بنوشید. خرما دارای مقدار زیادی فیبر محلول بوده که باعث افزایش سلامتی دستگاه گوارش و تسهیل حرکت غذا در مجاری گوارشی شده و یبوست را درمان می‌کند.

  1. فواید خرما برای کاهش خطر سکته قلبی

خرما سرشار از پتاسیم است و طبق مطالعات صورت گرفته، پتاسیم باعث کاهش خطر سکته قلبی و بیماری‌های دیگر مربوط به قلب شود. همچنین خرما باعث کاهش سطح کلسترول LDL در بدن می‌گردد. این کلسترول با جمع‌شدن در دیواره‌ي رگ‌های خونی باعث مسدود شدن شریان‌ها می‌شود. در واقع LDL یکی از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سکته‌های قلبی، مغزی و بیماری‌های قلبی است. بنابراین برای سلامت عمومی قلب خود هفته‌ای حداقل دو وعده خرما بخورید تا از خواص و فواید خرما برای کاهش سکته های قلبی بهره مند شوید.

  1. خرما باعث کاهش آلرژی و حساسیت می‌شود

یکی از مواد مفید درون خرما، گوگرد ارگانیک است که البته در خوراکی‌های محدودی وجود دارد. طبق مطالعاتی در سال ۲۰۰۲، ترکیباتی که در گوگرد ارگانیک وجود دارد باعث کاهش حساسیت‌های فصلی و آلرژی مخاط بینی می‌شود. بنابراین مصرف خرما راه‌حل مناسبی برای کمک به افرادی که از التهابات و آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند، می‌باشد.

  1. خواص خرما برای تقویت استحکام استخوان‌ها

خرما دارای موادی مثل سلنیوم، مس، منیزیم و منگنز است که این مواد معدنی برای رشد و استحکام استخوان‌ها مهم و ضروری هستند. به خصوص افرادی که به دوره‌ي سالخوردگی وارد می‌شوند و استخوان‌های آنان به مرور ضعیف می‌شود بهتر است از خواص این ماده‌ی شگفت‌انگیز بهره ببرند و استخوان‌های خود را تقویت کنند.

خواص خرما

  1. فواید خرما عاملی کمک کننده به سلامت دستگاه گوارش است

خرما حاوی مقادیر زیادی از فیبرهای محلول است که برای سلامت ماندن سیستم گوارش بدن بسیار ضروری است. این نوع فیبرها باعث تسهیل در جذب آب در دستگاه گوارش می‌شوند و برای سلامتی روده‌ی بزرگ و همچنین حرکات نرم و منظم روده‌ها، ماده‌ای ضروری هستند. علاوه بر این، تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مصرف خرما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار سودمند است.

  1. خرما برای بهبود عملکرد مغز

مطالعات بسیاری به این نکته دریافته‌اند که مقدار مشخصی از ویتامین B6 در خرما وجود دارد که باعث می‌شود مغز انسان عملکرد بهتری داشته و همچنین کارایی آن را در آزمون‌های آی‌کیو بالاتر می‌رود. بنابراین ماده‌ی بسیار مفیدی خصوصا برای افرادی که در سن رشد و محصل هستند، می‌باشد.

خواص خرما

  1. فواید خرما باعث حفظ سلامت دستگاه عصبی می‌شود

ویتامین‌هایی که در خرما وجود دارند باعث می‌شوند که این میوه‌ی گرمسیری، کمک زیادی به سلامت دستگاه عصبی نماید. یکی از مواد اصلی برای سلامتی این دستگاه، پتاسیم موجود درون خرماست که علاوه بر این‌ها، باعث سرعت بخشیدن به فعالیت‌های مغزی نیز می‌گردد. بنابراین این ماده غذایی،‌ منبع بسیار خوبی برای افرادی است که سن بالایی داشته و سیستم عصبی آن‌ها دچار کندی و اختلال گشته است.

  1. خرما برای کاهش شب کوری

یکی دیگر از اثرات فوق‌العاده‌ی خواص خرما ، برای افراد دارای شب کوری است. در حالت کلی این میوه می‌تواند درمانگر خوبی باشد برای بیماری‌هایی که مربوط به گوش، حلق و بینی هستند. تجربیات پزشکی نشان می‌دهد که اگر برگ‌های درخت نخل را تبدیل به خمیری کنید و آن خمیر را در اطراف یا روی چشم‌های خود بمالید، و یا آن را به صورت خوراکی میل کنید، میزان شب کوری شما را کاهش می‌دهد. این روش در واقع نوعی طب سنتی در مناطق روستایی که درختان خرما در آن می‌رویند،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. خواص خرما عامل مفیدی برای سلامت دندان‌هاست

فلورین، کانی کمیابی در سطح زمین است که برای سلامت دندان‌ها مفید بوده و در درون خرما موجود است. بنابراین مصرف این ماده غذایی باعث می‌شود که دندان‌هایی سالم‌تر نیز داشته باشید.

  1. فواید و خواص خرما برای افزایش وزن

خواص خرما به خاطر تمامی مواد مفیدی که در آن وجود دارد، یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آید. این ماده‌ی غذایی دارای پروتئین، قند و مقدار زیادی از ویتامین‌های ضروری است. اگر آن را با خیاری که به صورت پوره درآمده مخلوط کرده و بخورید، می‌توانید وزن خود را افزایش داده و به حد طبیعی و نرمال خود برسید. هر یک کیلوگرم خرما تقریبا حاوی 3000 کالری انرژی است و این میزان انرژی،‌ نیاز روزانه‌ی بدن انسان به آن را تامین می‌کند. بنابراین اگر وزن پایینی دارید و رژیم‌های غذایی مختلف، شما را به آنچه که می‌خواستید نرسانده‌اند،‌ پیشنهاد می‌کنیم مدت کوتاهی از خرما استفاده کنید تا تاثیر شگفت‌آور آن را در بدن خود مشاهده کنید.

تبلیغات

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند *
شما می توانید از این استفاده کنید HTML برچسب ها و ویژگی ها: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>